Personificering og ny teknologi i retail

Skrevet af d. 02 februar 2018

Inspiration fra verdens største retail-messe

37.000 deltagere
18.000 retailere
3.500 firmaer
600 udstillere

Det var rammerne for dette års National Retail Federation’s “big show”, hvor specielt teknologi i retail var på dagsordenen. Kathrine og Christian fra hhv. Skanderborg og København, tog rejsen til New York for at deltage på årets messe. Hvert år afholder National Retail Federation (NRF) en af verdens vigtigste retail-konferencer. Her mødes industry executives fra hele verden for at høre mere om de seneste trends inden for retail og for at få et indblik i, hvordan retail brands transformeres i vores digitale verden.
I år blev det til en messe fyldt med innovation og trends til inspiration i vores daglige arbejde i Relevant.

 

Data, data, data.

Det er umiddelbart ikke den store overraskelse, at data var på agendaen under NRF. For data er vigtig i den tid vi lever i og vi samler mere og mere af den. Det var også tilfældet under selve messen, hvor der blev holdt øje med vores adfærd via en chip i vores keyhanger card. Udfra den data har de kunne sende os mere relevant materiale fra de stande, hvor vi brugte mest tid.

Selvom snakken om data ikke er ny for os, er vi stadig for dårlige til at bruge den data vi samler. Og vi må ikke glemme den data personalet i butikkerne ligger inde med gennem deres viden og erfaring. 

 

Vidste du, at 56% af folk med kæledyr sover med dem i sengen? 

 

Det var en indsigt som en abonnementsbutik BARK, der sælger hundelegetøj, havde fundet frem til. Gennem abonnementsordningen har de adgang til masser af data, hvor der gemmer sig masser af indsigter, der kan bruges til at forbedre forretningen. Samtidig ligger der en masse brugbare indsigter i en dialog med kunderne. Derfor ringede BARK fast til kunderne for f.eks. at høre om, hvordan deres dyr har taget imod det nye legetøj. Den data gav dem viden til at kunne inddele hundene i kategorier baseret på deres adfærd i hjemmet; “hunde der flår det hele i stykker”, “hunde der kun bider i legetøjet til der går hul i”, osv., denne viden kunne BARK efterfølgende benytte i forbindelse med design, content og produktudvikling.

 

In-store digitalisering

Digitaliseringen er bestemt heller ikke gået retail forbi og mange af messestandene præsenterede innovative, digitale løsninger. “Customization”, hvor forbrugeren involveres for at give en unik, personlig brugeroplevelse, er en af de ting, der stadig optager mange brands og butikker. Og nye digitale tiltag giver muligheder for nye måder at customize produkter og services. 360 graders oplevelse og hologrammer, hvor man f.eks. vælger farve og design på produkterne, giver en helt ny brugeroplevelse. Samtidig, driver det salg. Hologrammaskiner har f.eks. vist sig at booste salget op til 17%. Et spændende eksempel på den type involvering er, hvordan et legetøjsfirma har udviklet et hologram til at stå ude i butikkerne, så børnene selv kunne designe yndlingsdukken ned i mindste detalje, som hår- og øjenfarve og ansigtsudtryk. Der bliver udviklet robotter til at hjælpe kunderne, VR vokser og vokser og nyt digitalt glas, der fungerer som en skærm giver alt sammen mulighed for at tænkte oplevelsen i butikken på nye måder. En af de ting, som vi virkelig fandt spændende var lokationsbaseret reklame. Via sensorer kan man styre reklamerne på skærme, så de målrettes udfra hvad kunden rører ved. Det er også noget, man ser på hyldeforkanter samt emballagen på produkter. Det giver os nogle helt nye muligheder for målrettet og involverende kommunikation.

Se en kort video fra messen om "augmented reality without a device" her.

teknologi I retail pick up bokse

Oplevelser som omdrejningspunkt

Kundeoplevelsen var generelt et fokus vi så på årets NRF messe. Med E-commerce er det stadigt sværere at få kunder ned i butikken. Derfor skal der tænkes i oplevelser og ikke kun salg. De online butikker vil i høj grad tage salget, men det er ikke ens betydende med at der ikke er et behov for fysiske butikker længere. Det vil blot være en anden måde, butikkerne bruges på. Det var en af pointerne fra Gerry Marrone, Chief Revenue Officer i Spar Group og kollega i SSI samarbejdet. Kunderne vil i høj grad bestille på nettet, men hente nede i butikken uden om køen. Marrone eksemplificerede med Panera Bread, hvor salget i opsamlingsbokse udgør 15% af salget. Samme princip udvikles også til stadioner, arenaer og spillesteder. Under en spændende fodboldkamp eller en medrivende rockkoncert kan du bestille dine drikkevarer på mobilen til afhentning i ‘pick up bokse’. Så er du sikret ikke at gå glip af anden halvleg. En anden tendens, der specielt er stor i det amerikanske og så småt vinder terræn herhjemme, er ‘shop-i-shop’ tankegangen. Her blandes produkter og services på kryds og tværs, så de bidrager til en endnu bedre oplevelse for kunderne. En god shop-i-shop kan f.eks. være en tøjbutik med indbygget café. 

 

En spændende tid i retail

Selvom specielt webshops truer butikkerne er der heldigvis masser af muligheder for at forblive relevant over for kunderne. Specielt de digitale løsninger, kombineret med kreativ tankegang, kan for alvor forstærke kundeoplevelsen - både online og offline. Vi er i hvert tilfælde vendt hjem med en rygsæk fuld af inspiration.

Medarbejderlogin